Rehabilitacje
Fizykoterapia
Fizykoterapia wykorzystuje naturalne czynniki fizyczne lub czynniki wytwarzane przez różne urządzenia w celach leczniczych. Czynniki wykorzystywane przy terapii to najczęściej: temperatura (ciepło, zimno), światło, prądy, pole magnetyczne. Fizykoterapię stosuje się w celach rehabilitacyjnych, leczniczych lub zapobiegawczych.
Kinezyterapia
Kinezyterapia wykorzystuje ruch, jako środek leczniczy. Najczęściej wykorzystywana jest we wszelkiego rodzaju schorzeniach i dysfunkcjach układu ruchu - bólach kręgosłupa, wadach postawy, po udarze mózgu, zawale serca, chorobach reumatoidalnych czy przed porodem. Prawidłowo prowadzone ćwiczenia rehabilitacyjne znacząco przyspieszają leczenie i powrót do pełnej sprawności.
Masaż
Masaż to forma wypoczynku i relaksu dla ciała. Dzięki niemu skóra staje się jędrniejsza, zdrowsza i bardziej ukrwiona. Często oprócz funkcji relaksacyjnej masaż spełnia również funkcje lecznicze oraz rozluźniające, przygotowujące mięśnie do większego wysiłku fizycznego.
Terapia polisensoryczna
Terapia prowadzona w Sali Doświadczania Świata. Specjalnie wyodrębnionym pomieszczeniu, wyposażonym w różnorodne urządzenia stymulujące rozwój zmysłów.
Terapia sensoryczna (SI)
Wyjątkowość metody Integracji Sensorycznej polega na tym, że niweluje ona przyczynę zaburzeń dziecka, a nie tylko zwalcza objawy.
Warsztaty terapeutyczno-edykacyjno-rekreacyjne dla niepełnosprawnych
Ramowy program zajęć terapeutyczno-edukacyjno-rekreacyjnych dla grup osób niepełnosprawnych
1. Zwiedzanie zoo z przewodnikiem, ścieżka edukacyjna z wykorzystaniem tablic gatunkowych zwierząt, zajęcia w terenie przy wybiegach zwierząt, pokazy z udziałem zwierząt, animoterapia.
Uczestnicy zajęć zwiedzają zoo z przewodnikiem. W trakcie zajęć poznają zwierzęta z różnych części świata, żyjące na różnych kontynentach. Poznają ich zwyczaje, mają możliwość uzyskania informacji ma temat ich cech zewnętrznych, warunków życia , odżywania, rozmnażania. Zapoznania się z ciekawostkami na ich temat. Poznają ich klasyfikację, dowiadują się jak zwierzęta rodzą sobie w otaczającym ich świecie, w jakim żyją środowisku, jak zdobywają pożywienie, które z nich są drapieżnikami. Poznają przystosowanie do środowiska poszczególnych zwierząt, różnorodność gatunkową, zależności między zwierzętami roślinożernymi i mięsożernymi, zagrożenia występujące w ich środowisku. Poznają rolę i znaczenie zwierząt w życiu człowieka. Zapoznają się z zagadnienia związanymi z ochroną gatunkową, poznają przedstawicieli gatunków zwierząt chronionych. W trakcie zajęć uczestnicy mają możliwość bezpośredniego kontaktu z wybranymi gatunkami zwierząt, które są oswojone, przyjaźnie nastawione do człowieka, pozwalają się dotykać, głaskać, karmić.
Możliwość udziału w karmieniu i czesaniu zwierząt.
Czas trwania zajęć ok 1,5 – 2 godzin.
Wpływ zajęć ze zwierzętami na uczestników
Zajęcia ze zwierzętami mają wymiar edukacyjny i terapeutyczny. Kontakt ze zwierzętami ma ogromne znaczenie w terapii osób niepełnosprawnych. Szczególnie u osób z problemami natury psychicznej i zaburzeniami emocjonalnymi. Pod wpływem zwierząt stają się oni spokojniejsi, bardziej otwarci, pewni siebie, dużo łatwiej nawiązują kontakty z rówieśnikami i z dorosłymi. W kontaktach ze zwierzętami uczą się panowania nad swoimi zachowaniami, zyskują poczucie bezpieczeństwa oraz wiarę we własne siły. Głaskanie, mówienie do zwierząt, znacznie zmniejsza napięcie psychiczne i obniża ciśnienie tętnicze. Obserwacje zwierząt działają uspokajająco i kojąco. Obcowanie ze zwierzętami wpływa pozytywnie na osoby niepełnosprawne, poprawia działanie układu odpornościowego, stan zdrowia psychicznego. Rozwija opiekuńczość i odpowiedzialność, uczy szacunku dla istot żywych.
2. Warsztaty terapeutyczne, rozwijania twórczości z gliny, masy solnej, kulinarne
Warsztaty mają na celu wykształcenie w uczestnikach twórczej postawy i umiejętności, z których będą mogli korzystać w innych dziedzinach życia. W trakcie warsztatów uczestnicy usprawniają motorykę małą, ćwiczą zdolności manualnie, kształcą umiejętność współpracy w grupie.
Warsztaty z garncarstwa – formowanie wyrobów z gliny plastycznej
Praca w glinie przynosi doskonałe efekty terapeutyczne. Glina należy do tworzyw bezkształtnych, które można modelować w dowolny sposób, zarówno zamierzony jaki i przypadkowy. Każdy najmniejszy ruch i wgniecenie, doprowadza do zmiany kształtu, umożliwiając wyładowanie twórczej ekspresji.
W trakcie warsztatów uczestnicy mają możliwość zapoznania się z ginącym zawodem, jakim jest garncarstwo. Zapoznają się z surowcem jakim jest glina i jej plastyczność. Zapoznają się z poszczególnymi etapami procesu wytwórczego, jakimi są przygotowanie gliny, formowanie, suszenie, zdobienie. Zapoznają się z narzędziami, z organizacją i wyposażeniem stanowiska pracy przy wytwarzaniu wyrobów z gliny w warunkach warsztatowych. Poznają podstawowe metody formowania i zdobienia wyrobów. Samodzielnie uformują wyroby z gliny plastycznej. Każdy z uczestników samodzielnie wykonuje i zdobi naczynko, które zabiera ze sobą do domu, jako pamiątkę z warsztatów.
Zwierzaki cudaki – warsztaty z masy solnej
Masa solna jest bardzo plastyczna. Rzeźbienie i klejenie masy solnej to sposób na wykonanie pięknych ozdób. można z niej ulepić wszystko co tylko nam się spodoba i co podsunie nam wyobraźnia. Uczestnicy warsztatów poznają receptury masy solnej tajniki związane z jej otrzymywanie i obróbką, sposoby modelowania masy solnej. Z przygotowanych surowców przygotowują masę solną, następnie każdy ćwiczy precyzję i cierpliwość przy wylepianiu pięknych figurek. Na podstawie wizyty w zoo wykonają z masy solnej wierną kopię zwierzaka, które najbardziej im się spodobało. W trakcie warsztatów powstają piękne baranki, owieczki, sowy, majestatyczne lwy i inne zwierzaki. Uzyskane z masy solnej formy są wypiekane i zabierane do przez uczestników na pamiątkę. Uczestnicy mają okazję dać upust swojej kreatywności, pracować nad twórczym myśleniem i wyobraźnią. Zajęcia przyczyniają się również do zdobywania trwalszej wiedzy na temat otaczającego świata. Uczestnik zajęć wykonując figurki zwierząt utrwala ich budowę i cechy charakterystyczne. Poznaje nowe, utrwala poznane, pogłębia swoją wiedzę. Aktywność twórcza wpływa na wyobraźnię, spostrzegawczość, pomysłowość. Stanowi doskonałą okazję do kształtowania i utrwalania kształtów, określania stosunków przestrzennych, rozwoju koordynacji wzrokowo – słuchowo -ruchowej. Lepienie ćwiczy sprawność rąk. Poprzez ład i porządek, dbałość o narzędzia oraz materiały uczy się dobrej organizacji pracy. Twórczość artystyczna pozwala zapomnieć o własnych smutkach, oderwać się od szarej egzystencji, poczuć niezależność i użyteczność społeczną.
Warsztaty kulinarne - mały kucharz
Uczestnicy warsztatów uczą się jak przyrządzać najsmaczniejsze wiejskie pierogi. Przygotowują potrawy i spożywają je na miejscu. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z wyposażeniem i urządzeniami wykorzystywanymi podczas przygotowywania posiłków. Doskonalą umiejętności bezpiecznego, właściwego, posługiwania wyposażeniem, sprzętem i urządzeniami kuchennymi. Uczą się właściwej organizacji stanowiska pracy. Nabywają umiejętności korzystania z przepisu kulinarnego. Doskonalą umiejętności odmierzania składników wg podanego przepisu. Doskonalą sprawności manualne podczas ugniatania, wyrabiania ciasta, lepienia pierogów. Wdrażają się do stosowania zasad higieny osobistej podczas przyrządzania i spożywania dań. Program zajęć umożliwia naukę przyrządzania i gotowania posiłku, pracy w grupie, podziału obowiązków, planowania czasu potrzebnego do przygotowania potrawy. Dostosowanie programu do poziomu wiedzy kulinarnej i umiejętności uczestników, zapewnia możliwość opanowania umiejętności i zainteresowania dalszym pogłębianiem tematu. Uczestnicy warsztatów czerpią radość z przygotowywania wspólnych posiłków. Samodzielnie przygotowane potrawy są dla nich bardzo atrakcyjne, co sprawia im wiele radości i zachęca do konsumpcji. Warsztaty są świetną zabawą, umożliwiają uczestnikom nabycie nowych doświadczeń, pozwalają doskonalić ich samodzielność. Rozwijają umiejętności kulinarne, umiejętności wzajemnej współpracy i pomocy. Wyzwalają kreatywne postawy uczestników.
Informacje organizacyjne
Czas trwania Warsztatów ok 1 godziny.
Liczba osób które mogą jednocześnie uczestniczyć w zajęciach – 50 osób.
Korzyści z warsztatów dla uczestników
Rozwijanie twórczości, umiejętności, zainteresowań
Rozwój zdolności manualnych
Rozbudzanie samoistnej aktywności i ekspresji twórczej
Ćwiczenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej
Umiejętności z zakresu organizacji stanowiska pracy
Bezpieczne posługiwanie sią przyrządami i narzędziami potrzebnymi do obróbki
Rozwój potrzeby twórczego i aktywnego działania i myślenia
Rozwój pomysłowości, elastyczności, przedsiębiorczości, pozytywnego ustosunkowania się do wykonywania poleceń
Umiejętność rozwiązywania różnych problemów teoretycznych i praktycznych
Kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi.
Przekształcanie uwagi mimowolnej na kierowaną.
Eliminowanie oporu, izolowania się, negatywnych zachowań, agresji, autoagresji, stereotypii ruchowych.
Współpraca w grupie integracja, podniesienie samooceny i poczucia własnej wartości
Nauka nawiązywania kontaktów z rówieśnikami
Nawiązywanie kontaktu emocjonalnego pomiędzy osobami prowadzącymi warsztaty z uczestnikami.
Rozbudzanie śmiałości w kontaktach interpersonalnych
3. Zajęcia rekreacyjne na terenie obiektu, zajęcia w plenerze
Zajęcia plenerowe, w formie piknikowej, zajęcia rekreacyjne, integracyjne, zabawy ruchowe. Mają charakter zintegrowanych oddziaływań korekcyjno – wychowawczych, obejmujących wychowanie społeczne, rozwój funkcji poznawczych i sprawności psychomotorycznych, kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, rozwijanie pamięci ruchowej, wyrabianie poczucia równowagi do współżycia z rówieśnikami i społeczeństwem. Wzmacniają kompetencje w pełnieniu ról społecznych. Stanowią wsparcie w nabyciu umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie. Stwarzają korzystne sytuacje dla kompensowania braków zarówno w swoich oczach, jak oczach środowiska, w którym przebywają. Gry i zabawy rekreacyjne, ze względu na duże wartości wychowawcze i kształcące, spełniają doniosłą rolę w pracy z osobami niepełnosprawnymi. Dostosowane do poziomu psychoruchowego są okazją do spontanicznej ekspresji ruchowej i emocjonalnej. Pomagają ćwiczyć koordynację równowagę. Nauka poruszania się w terenie, zabawy i gry na powietrzu uodporniają organizm dziecka na zmieniające się warunki środowiskowe, wdrażają do czynnego wypoczynku.
Czas trwania – bez ograniczeń czasowych, według potrzeb grupy,
4. Ognisko grill lub obiad
Czas trwania ok 1 godz.
Wysiłek związany z przyjazdem i udziałem w zajęciach mobilizuje do pokonywania słabości, zwiększa wiarę we własne siły, zachęca do zmierzenia się z trudnościami, podejmowania nowych wyzwań, osiągania coraz trudniejszych celów, usuwa napięcia, stresy oraz stany frustracji związane z niepełnosprawnością i poczuciem ograniczenia własnych możliwości.
Jest okazją do nawiązania bliższych kontaktów z rówieśnikami, pokazania się z innej, nieznanej strony. Uczestnicy umacniają wiarę w samych siebie, stają się silniejsi, bardziej samodzielnie i otwarci na nowe wyzwania. Dzięki zajęciom rozwijają swoje zdolności, odkrywając przy tym swoje umiejętności, których sami nie byli świadomi. Zajęcia są dla nich szansą poznania i wypróbowania nowej formy wyrażania swoich emocji oraz komunikacji z innymi. Dzięki takiej formie zajęć uczestnicy poszerzą swoje kontakty z rówieśnikami, zdobywają nowe doświadczenia i poznają przyrodę.